Friday, March 30, 2018

Fesyen Bollywood

Salam sejahtera kepada pembaca blog saya. Ini blog pertama saya ya. Hari ni saya nak cakap pasal fesyen Bollywood. Saya perhatikan kat Malaysia ni, fesyen Bollywood ni agak famous dalam kalangan rakyat kita.

Saya rasa ramai yang minat fesyen ni sebab designnya banyak. Ada sari, punjabi suit, kurtis, lehenga, anarkali dan macam-macam lagi. Untuk lelaki pula, ada sherwani, dhothi, dan kurta. Untuk lelaki pilihannya lebih terhad sikit. Yalah, dunia fesyen kan untuk perempuan. Orang lelaki tak main-main la berfesyen sangat. Asal selesa dan bergaya cukuplah ya kan?

Sebab lain, saya rasa mungkin fesyen Bollywood ni nampak lebih bersopan. Terpulang pada si pemakai macam mana mereka nak baju-baju tu. Yalah kan semua tu asalnya kain je. So ikut suka hati masing-masing la nak jahit camna. Macam saya ni lebih suka yang bersopan, tak jengkellah orang memandang. Saya ni jenis yang mementingkan keselesaan berbanding extreme design. Saya tak kisah orang nak cakap kuno ke apa. Yang penting bagi saya tak seksi dan selesa. Sebab tu saya biasanya pilih style churidar ataupun patiyala untuk punjabi suit ataupun dikenali sebagai salwar kameez di India. Anarkali pun not bad but cos saya dah masuk 40an, so tak adalah minat nak pakai anarkali. Kalau girls yang tinggi lampai pakai, memang nampak gorgeous sangat.

Fesyen Bollywood yang paling saya suka ialah pakai saree. Sesuailah dengan penampilan saya sebagai isteri dan ibu. Saree ni pun boleh digayakan daripada seseksi-seksinya kepada yang bersopan. Saya tengok wanita-wanita Indian Muslim memang pakai saree pun. Tak seksi pun!. Kalau kena dengan cara pemakaiannya, memang nampak sangat anggun kalau pakai saree campur pula dengan akseksori Bollywood seperti bindhi, necklace dan bangles. Kain saree ni pun ada yang lembut dan ada yang berat. Harga pun boleh tahan juga. Kalau you all minat nak try pakai saree, rajin-rajinlah singgah kat youtube..surf lah video2 yang ajar pakai saree. Banyak video-video kat situ.

 Kebanyakan saree dan punjabi suit saya, saya order direct dari Inida. Saya ni jenis pemalas, tak suka jalan lama-lama kat luar. Lagipun cuaca sekarang panas. Kalau pergi kat kedai, rambang mata dan time pun tak cukup nak singgah kat semua kedai. Lagi satu saya ni cepat pening kalau tengok banyak colour2 striking. So saya lebih suka shop online. Bila order dari India, penjual tu dah siap jahitkan baju saya ikut my size. Walaupun bukanlah perfect sangat ukuran, but saya puas hati sebab tak perlu alter. Kalau beli kat kedai, kadang2 fesyen yang saya suka tu, saiznya pula bagi masalah either terlalu kecil ataupun terlalu besar. Malas saya nak bawa gi alter. Upah jahit pula jauh lebih murah berbanding jahit kat Malaysia. Kalau kat Malaysia, upah jahit punjabi suit biasa pun dalam lingkungan RM60-RM80. Kalau jahit kat India baru dalam RM35. So kalau dapat saiz suit yang tak betul2 fit dengan my body, saya tak komplain sebab upahnya murah. Lagipun, faham-fahamlah kita order online, mana boleh dapat betul2 fit. Sedangkan kalau order kat tailor local pun masih ada yang kena alter inikan online.

Oklah saya rasa cukuplah entri saya kali ni cakap pasal fesyen bollywood ni. Kalau you all nak tengok latest design, bolehlah klik perkataan-perkataan yang highlight biru tu. Itu website saya. Saya buat sebagai koleksi tapi kalau ada yang berminat nak order, silakan no problem. Thank you ya sudi luangkan masa untuk baca entri saya yang tak seberapa ni.



No comments:

Post a Comment