Friday, March 30, 2018

Patiyala Suit

Salah satu cabang punjabi suit ialah patiala suit. Patiala merupakan fesyen paling awal dalam kategori punjabi suit. Fesyen ini berasal dari Patiala, Punjab, India. Patiala merupakan seluar longgar yang mempunyai banyak "pleats". Kain yang diperlukan adalah dua kali ganda daripada menjahit seluar biasa. Seluar ini jenis yang "baggy". Tukang jahit akan menggunakan sejenis tali benang untuk mengikat seluar ini di pinggang pemakai. Kelebihannya, sesiapa saja boleh memakai seluar ini kerana saiznya boleh adjust mengikut ukur lilit pinggang seseorang. Asalnya seluar ini digunakan oleh kaum lelaki sahaja tetapi kemudiannya diubah suai sedikit untuk kaum wanita. 

Untuk menampakkan keeleganan seseorang, seluar ini haruslah dipadankan dengan kurta pendek. Pilihlah kurta yang mempunyai corak berwarna-warni untuk menyerlahkan kecantikan si pemakai. Jenis-jenis kain yang sesuai untuk seluar patiyala ialah seperti kain kapas, kain silk, kain georgette dan brocade. Patiala merupakan pakaian kerabat diraja negeri Punjab di India. Patiyala ini akan tampak lebih bergaya jika dililitkan dengan selendang lembut di leher atau bahu si pemakai. Bagi wanita Islam, selendang tu bolehlah digunakan sebagai tudung. 

Patiyala sesuai dipakai dalam semua events. Boleh pakai untuk gi office, ke majlis perkahwinan, untuk bersantai dan tempat2 lain. Patiyala ni sangat selesa dipakai. Bila saya pakai rasa ringan je dan pergerakan pun bebas...boleh tunggang terbalik sebab memang selesa!!!




No comments:

Post a Comment